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The Cool World
Shirley Clarke (USA 1963)

English text below.

«The Cool World war Frederick Wisemans erste Auseinandersetzung mit dem Kino (er produzierte den Film) und Shirley Clarkes zweiter Film als Regisseurin/Autorin (nach The Connection). Im Kern ist das ein nicht eben aufregendes Melodram über einen schwarzen Jungen in Harlem, der auf die harte Tour lernt, dass Verbrechen keine Antwort auf soziale Probleme ist. An der Oberfläche aber ist es ein sehr viel interessanterer Blick auf den Alltag im Ghetto, strukturiert als ein Strom von ‹unbedeutenden› Ereignissen, verschiedentlich wütenden, verängstigten und abgekämpften Figuren und allzu glaubhaften Formen von Druck. Oft grob gefilmt, aber mit einem wunderbar vielschichtigen Soundtrack, in den ausgezeichneter Jazz eingebaut ist.» (Tony Rayns, Time Out Film Guide)
«Die Musik stammt mehrheitlich von Dizzy Gillespie, dessen Gruppe auch Charlie Mingus und Art Taylor angehörten, und so wird die jazzige Improvisation zum zentralen Aspekt der Ästhetik des Films. Clarke arbeitete mit einem strafferen Skript, als man vermuten könnte (als Koautor zeichnete Carl Lee, der Priest spielt), und verwendete Handsignale, um ihren Darstellern vor und abseits der Kamera anzuzeigen, wann ihnen freistand, vom Buch abzuweichen, mittels eines Zooms, einer Überblendung, einer unerwarteten Bewegung oder einer Improvisation über den zentralen geschriebenen Riff.» (Keith Hennessey Brown, eyeforfilm.co.uk, 25.6.2008)

«The Cool World was Frederick Wiseman's first involvement with cinema (he produced it) and Shirley Clarke's second feature as director/writer (after The Connection). At heart, it's a not-very-interesting melodrama about a black kid in Harlem learning the hard way that crime is no answer to social problems. But on the surface it's a very much more interesting view of day-to-day life in the ghetto, patterned as a flow of 'insignificant' incidents, variously angry, frightened and defeated characters, and all too credible pressures. Often crudely photographed, but with a brilliantly multi-layered sound-track which integrates some fine jazz.» (Tony Rayns, Time Out Film Guide)
«Indeed, scored as much of it is to the music of Dizzy Gillespie, with his group also featuring Charlie Mingus and Art Taylor, jazz style improvisation becomes the central aspect of the film's aesthetic. Working with a tighter script than one might guess (a script co-written with Carl Lee, who plays Priest) Clarke would use hand-signals to indicate to her on- and off-camera performers when they were free to depart from it, using a zoom, dissolve, unexpected move, or improvising around the central written riff.» (Keith Hennessey Brown, eyeforfilm.co.uk, 25/6/2008)

This film was preserved by the Library of Congress National Audio-Visual Conservation Center from original camera negatives in the Zipporah Films Collection.

Drehbuch: Shirley Clarke, Carl Lee
Kamera: Baird Bryant
Musik: Mal Waldron
Schnitt: Shirley Clarke

Mit: Rony Clanton (Duke), Carl Lee (Priest), Yolanda Rodríguez (Luanne), Clarence Williams III (Blood), Gary Bolling (Littleman), Bostic Felton (Rod), Gloria Foster (Mrs. Custis), John Marriott (Hurst), Georgia Burke (Grossmutter), Marilyn Cox (Miss Dewpoint), Jerome Raphael (Mr. Shapiro), Mel Stewart (Schwindler)

104 Min., sw, 35 mm, E

Spieldaten


Vergangene Vorstellungen:
Di.,
8.10.2019
20:45
Mi.,
9.10.2019
18:15