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Every Day
Hans Richter (GB/Schweiz 1929)

Ein dadaistisches Stück über routinemässige Abläufe im Arbeitsleben.
«Hans Richter began working on this film in 1929 and recut it on and off for the rest of his life, as was his way, leaving a range of different versions, some silent, some sound, of which only the 16mm varieties have survived. In 2012, the Cinémathèque suisse discovered a can marked Every Day, containing a reel of nitrate film, an assembly of sometimes unedited shots. This work print was deposited by a Swiss lab and probably dates back to the time when Richter was based in Switzerland, towards the end of the 30s. According to current research, it would seem to be the only nitrate element in existence.
A digital reconstruction now highlights the unfinished nature of the work while also showing a coherent piece, whose pace and power will perhaps strike audiences all the more, because the artist’s own hand is still visibly at work here.»
«Hans Richter begann 1929 an diesem Film zu arbeiten und er hat ihn bis an sein Lebensende immer wieder umgeschnitten. So hinterliess er eine Anzahl unterschiedlicher Versionen, stumm und mit Ton, die nur in 16-mm-Kopien überlebt haben. 2012 entdeckte die Cinémathèque suisse eine Filmdose mit der Aufschrift Every Day: eine Zusammenstellung von teilweise ungeschnittenen Aufnahmen. Diese Arbeitskopie wurde von einem Schweizer Labor deponiert; sie stammt wahrscheinlich vom Ende der 1930er-Jahre, als Richter in der Schweiz war. (...) Die digitale Restaurierung macht nun den unvollendeten Charakter des Werks deutlich, zeigt aber auch eine kohärente Arbeit.» (Caroline Fournier, Il cinema ritrovato, Bologna 2019)

Drehbuch: Hans Richter, Hans Arp

Mit: Sergej Eisenstein (Polizist), Michael Hankinson, Basil Wright, Len Lye

16 Min., sw, DCP, Stummfilm, e Zw'titel